Virtuell värld under utveckling

Adventure Rock är en tredimensionell virtuell värld som CBBC, barnavdelningen på brittiska BBC, öppnade i början av året. Den är skapad av spelföretaget Larian Studios, är helt kostnadsfri och vänder sig till barn mellan sex och tolv år. Alla användare har ett eget namn och en personlig avatar som rör sig i den digitala miljön. Syftet är att skapa en trevlig plats där barnen kan lösa gåtor, gå på upptäcksfärd eller arbeta kreativt med bild och musik.

Barnen kan inte se varandra eller kommunicera direkt med någon inne i Adventure Rock, eftersom BBC är måna om att skapa en säker miljö utan mobbing och övergrepp. Istället blir de hjälpta av en vänlig ”robot” som ger dem ledtrådar och ser till att de hamnar rätt. Barnen kan dock kommunicera med varandra på en anslagstavla som är tillgänglig på webben.

Men hur pass väl fungerar egentligen Adventure Rock och är den till någon nytta för barnen? För att ta reda på detta, gav BBC medieforskarna David Gauntlett och Lizzie Jackson på University of Westminster i uppdrag att undersöka saken. Forskarna har följt nittio barn från olika socioekonomiska områden i Storbritannien under två månader. De har också tagit reda på vad föräldrarna tycker och tagit del av utvecklingsarbetet med Adventure Rock.

ar.jpg

Förra veckan presenterade de vad de kommit fram till på konferensen Children in Virtual Worlds, som arrangerades i London. Deras slutsats är att den virtuella världen fungerar utmärkt som miljö för att träna barnen i att uttrycka sig språkligt och visuellt och experimentera med sin identitet. När de använder anslagstavlan lär de sig också att kommunicera med andra, att dela med sig av sina erfarenheter och att dra nytta av andras kunskaper.

Det enda problemet är egentligen att den sociala interaktionen borde ske inne i Adventure Rock. Då skulle det hela sannolikt fungera ännu bättre! Barnen skulle kunna samarbeta på ett mer naturligt och effektivt sätt istället för att gå omvägen via anslagstavlan.

Vi får hoppas att BBC tar till sig forskarnas resultat. Om man skapar en spännande virtuell värld som kan spela en viktig roll för barns lärande, är det ju dumt att stympa den genom att ta bort de sociala uttrycksmöjligheterna. Säkerheten är naturligtvis viktig, men det borde ju gå att lösa på bättre sätt – eller hur?


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *