Köpenhamn satsar på digitala lärresurser – men är det tillräckligt?

Igår meddelade Köpenhamns kommun i ett pressmeddelande att man drar igång en satsning på digitala lärresurser för eleverna i folkeskolen. När sommarlovet är över kommer 34 000 barn och ungdomar att få tillgång till interaktivt webbaserat material i ämnena danska, matematik, engelska och bild. Satsningen är en del av det treåriga utvecklingsprojektet Faglighed for alle, vars syfte är att skapa en skola som motsvarar de kommande årens utmaningar och krav.

Arbetet med digitala lärresurser genomförs i samarbete med välkända danska producenter inom det här området, bland annat Dansk e-Learning Center, som ligger bakom den internationella succén Mingoville. Det uttryckliga målet med den här satsningen är att ta fram material som kan ersätta traditionella läroböcker med interaktivt och multimedialt material som eleverna kan nå på webben, såväl i skolan som när de är hemma. Och man hoppas även att den här typen av lärresurser kan attrahera de elever som har tappat motivationen.

Berlingske Tidende skrev om satsningen i fredags och här framför Jeppe Bundsgaard, som forskar och undervisar kring IT och lärande på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), tänkvärd kritik. Framför allt pekar han på att lärresurserna i alltför hög grad påminner om läroböcker och att de inte alls har de sociala och kommunikativa egenskaper som barn och ungdomar är vana vid i sin vardagliga användning av nätet. Därför misstänker han att det inte kommer att bli lika revolutionerande som beslutsfattarna hoppas på.

 

ffa.jpg

Jeppe Bundsgaard har varit med om att utveckla den webbaserade tidningsverkstaden Redaktionen, där elever i år 7-10 kan arbeta med journalistiskt arbete och skapa sin egen dagstidning. I slutet av förra året intervjuades han om detta i Magasinet Asterisk, som ges ut av DPU.

I intervjun betonar han framför allt betydelsen av att Redaktionen är en plattform som gör det möjligt för eleverna att arbeta på ett sätt som känns autentiskt och att plattformen strukturerar och organiserar arbetet på ett bra sätt. Det finns bland annat inbyggda interaktiva assistenter som hjälper eleverna att fördela arbetsuppgifterna, att genomföra dem och att hålla deadline. Eleverna arbetar projektbaserat, i team, och de lär sig naturligtvis helt andra saker än i den traditionella förmedlande undervisningen. Läraren fungerar likt en coach som är tillhands när det uppstår problem eller när det finns behov av hjälp och stöd, antingen ämnesmässigt eller när det gäller att organisera och genomföra det praktiska arbetet.

Det känns som att politikerna och läromedelsproducenterna fortfarande tänker traditionell skola, medan Jeppe Bundsgaard istället tänker i termer av konkret, verklighetsbaserat lärande som hjälper eleverna att förstå och att lära hur man lär sig. Skillnaderna i synsätt påminner också om vad som händer i Norge. Läromedelsproducenterna har skapat en portal för digitala läromedel, Diglib, som i hög grad påminner om läroböckerna. Samtidigt pågår projektet Nasjonal digital læringsarena, som drivs av samtliga fylkeskommuner utom Oslo, och som vänder sig till gymnasiet. Flera ämnesredaktioner med gymnasie- och högskolelärare från olika delar av landet har påbörjat sitt arbete och fler är på gång. Lärare, elever och ämnesexperter arbetar även tillsammans i Fagwiki, där man gemensamt skapar digitala lärresurser som både är fritt tillgängliga och möjliga att förändra och vidareutveckla.

Synsätt och perspektiv kolliderar – och i slutändan handlar det om hur man uppfattar dagens samhälle, vad som betraktas som viktiga kunskaper och färdigheter och hur man anser att undervisning och lärande bör gå till.

Fortsättning följer!


Kommentarer (1)

  1. Joachim Thornström,

    Vilken resurs!

    Oj, vilka bra filmer om bl.a. energi jag hittade på Nasjonal digital läringsarena!

    Och vilken höjdare att kommunerna gemensamt har kommit överens om en (1) plattform.

    Intresset för detta måste ju vara stort i Kommun- och Skolsverige, trots att vi är trögstartade…

    Vilken blir vår arena? TeacherOnDemand?

    Vi borde gemensamt sätta ner foten nu och bestämma oss för ett ställe att skapa våra resurser på.

    ”Lärare, elever och ämnesexperter tillsammans”. Inte ett läromedelsföretag så långt ögat kan nå… Kan det bli bättre?

    Joachim Thornström, IT-samordnare, Ystads Kommun

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *