Billiga laptops, öppen källkod och öppna lärresurser

Små, bärbara och billiga datorer hör nog till det hetaste man kan tänka sig just nu inom IT-området. Oftast använder de någon variant av Linux, även om Windows XP också förekommer, och de kan i regel kopplas till trådlösa nätverk. Visionen om permanent uppkoppling och ständig tillgång till datorer tycks vara inom räckhåll – och detta borde få konsekvenser för skolan. Snart kan alla elever få tillgång till varsin dator, och därmed blir det kanske också enklare att utveckla undervisning och lärande i en mer digital och samtida riktning.

laptop.jpg

Utvecklingen satte igång för knappt tre år sedan, i november 2005, när Nicholas Negroponte, grundare av MIT Media Lab, presenterade One Laptop Per Child (OLPC) på World Economic Forum i Davos.  Tanken var att skapa en billig laptop, baserad på öppen källkod, som kunde sätta fart på den pedagogiska IT-användningen i utvecklingsländerna och hjälpa barn och ungdomar i hela världen att få den digitala kompetens som de kommer att behöva när de blir vuxna. Intel hakade snabbt på med Intel Classmate, en betydligt mer lyckad satsning än OLPC, som under året bland annat haft problem med distributionen av sin dator XO-1 och drabbats av interna konflikter.

Idag tecknade Intel ett avtal med Portugals regering om att sälja en halv miljon datorer till landets skolbarn. Detta är ett led i den nya  satsningen på IT i skolan – Iniciativa Magalhães (Magellan-initiativet), en del av den nationella teknologiplanen som ska anpassa Portugal och portugiserna till det globala samhällets krav på kreativitet och digital kompetens.

De kommersiella datortillverkarna började vakna på allvar i slutet av förra året, efter att taiwanesiska Asus kommit med första generationen av sin EEE PC. Nu har de börjat ta över bollen från skolprojekten och utvecklingen är på väg mot ordentlig fart!

Härom veckan släpptes Linux-varianten av Asus eee PC 900, som hör till den andra generationen, här i Sverige, och de första reaktionerna är försiktigt positiva. Visst känns det lovande med en bärbar dator för 3000 kronor  som bland annat gör det möjligt att surfa, mejla, chatta, skypa och skriva med hjälp av gratisprogram som bygger på öppen källkod! Men tiden får avgöra vad som krävs för att göra sig gällande på marknaden. Konkurrenterna är redan på gång med sina alternativ och om några år kan vi se vilka som lyckades genomföra de vinnande dragen.

Det finns förstås redan flera svenska skolor som ger eleverna tillgång till varsin (vanlig) dator. I februari satsningen Inter@ktivt lärande i göteborgska Bergsjön, och för ett år sedan skrev jag om En-till-En projektet i Falkenberg, som i höst kommer att utökas med ytterligare två skolor. Men med tanke på att de nya datorer som släpps är väsentligt billigare än vanliga laptops, borde det snart hända spännande saker – om bara viljan, kunskaperna och intresset finns.

På bloggen Datorn i skolan – pryl eller verktyg, som drivs av läraren Mattias Davidsson i Lund, förs intressanta resonemang kring den pedagogiska IT-användningen och hur en förbättrad datortillgång kan förändra skolan. Här finns även en lista över billiga laptops, lämpliga för skolan,  som är på väg att släppas i Sverige, liksom ett utkast till en förteckning över svenska skolor som arbetar med en dator per elev. En genomgång av de olika program och nätbaserade program som används är också på gång.

skolelinux.jpg

I Norge arbetar man sedan flera år tillbaka med satsningen Skolelinux, stödd av norska staten, som går ut på att utveckla ett komplett datorsystem som är skräddarsytt för skolans resurser och behov. Kanske vore detta något för oss i Sverige att ta efter, både för att stimulera till ökade satsningar på datorer åt alla elever och för att sätta ordentlig fart på den pedagogiska IT-utvecklingen i skolorna? Ett kraftfullt och målmedvetet arbete kring öppna lärresurser, som redan är på gång i projekt som Digiref i Gävleborgs län, Teacher On Demand i Falköping och söktjänsten Spindeln, vore säkert också en bra idé!


Kommentarer (1)

  1. niilo alhovaara,

    Det lär bli riktigt intressant när – inom ett par år – de flesta i vår del av världen kommer att ha betydligt snabbare bredband i sin hand än den ADSL vi är nu vana vid hemma. Då blir också de ofta högljudda kraven på att spärra sajter inom skolan fullständigt irrelevanta och på många håll lär det bli bråttom att bestämma sig hur man egentligen skall tackla ungdomarnas internetanvändning på ett vettigt sätt.

    Jag tror att möjligheten till permanent, snabb uppkoppling till rimligt pris kommer att förändra kommunikationsmönstren i samhället på ett mer grundläggande sätt än vi kan ana. Självfallet kommer ungdomarna vara de första som tar till sig detta och självfallet kommer skolan i stort bli fullständigt överrumplad – återigen perfekt läge för förbudsivrarna, med andra ord.

    De skolor som vågar redan i dag satsa på att förbereda sig, använder sig av diskussioner med eleverna istället för snabba förbud och som anpassar undervisningen till framtidens krav kommer att höra till vinnarna – precis som eleverna i dessa skolor.

    P.S. Vilken toppenbra blogg av Mattias i Lund! Jag är i mångt och mycket inne på samma tankegångar om att små, uppkopplade notebooks för 4000-5000 kronor kommer att vara suveräna verktyg i skolan. De måste vara nätta nog att trycka in i ryggsäcken, utan att det känns som att man släpar på ett gäng tegelstenar.. Har också skrivit ett par rader om detta:
    http://dvis.pbwiki.com/utrustning#P%C3%A5spr%C3%A5ngmeddator

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *