Upplevelsebaserat lärande i virtuella världar

Om du vill veta mer om hur virtuella världar och upplevelsebaserat lärande passar in i undervisningen, kan jag rekommendera en bra startpunkt: RezEd – The Hub for Learning and Virtual Worlds. Det här är en kombinerad portal och community som både innehåller konkreta tips och råd och pekar vidare mot forskningens frontlinjer.

Global Kids

Det hela drog igång i mitten av mars och ingår i den New York-baserade organisationen Global Kids mångåriga arbete med att förbereda barn och ungdomar för morgondagens samhälle. Man arbetar konkret med elever i utsatta områden, bland annat i stadsdelarna Brooklyn och Queens, och lär dem att hantera och dra nytta av dagens digitala och globala medieverklighet.

För åtta år sedan startade Global Kids Online Leadership Program, som går ut på att utveckla deltagarnas digitala kompetens. Det handlar både om att träna deras kritiska mediaförståelse, att lära dem att skapa multimedia och att ge dem möjlighet att lära genom att kommunicera och umgås med jämnåriga från länder online. Satsningen på Global Kids Island i Teen Second Life är en viktig del av detta.

 

RezEd

I RezEd kan lärare, bibliotekarier och andra intresserade från världens alla hörn diskutera och dela med sig av sina funderingar och erfarenheter kring upplevelsebaserat lärande i virtuell form. Här finns specialiserade diskussiongrupper,  bland annat om språkundervisning och om hur datorspel kan fungera som stöd för lärandet. Dessutom satsar man målmedvetet på att använda podcasting och video för att låta användarna sprida sina upplevelser vidare och på ett tydligare sätt visa hur man går tillväga.

Under augusti kommer RezEd att fokusera på hur olika skolor använder virtuella världar i sin undervisning, vilka utmaningar det innebär och hur detta påverkar lärarna, eleverna, lärandet och det dagliga arbetet i skolan.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *