Ung 3.0 – sociala medier, digital kompetens och lärande

I onsdags och torsdags var det dags för årets upplaga av Ung 3.0 i norska Drammen, en konferens som från olika perspektiv beskrev och förklarade den mediavärld som dagens ungdomar växer upp i. Det accelererande informationsflödet och de sociala medierna på nätet spelar en allt viktigare roll i samhället – och detta måste undervisningen i skolan kunna hantera och integrera på ett konstruktivt sätt.

Här kan både lärare och bibliotekarier spela viktiga roller, men det kräver förstås att de utvecklar den digitala kompetens som krävs och att de kan dra nytta av ungdomarnas informella lärande på sin fritid.

De allra flesta deltagarna kom från Norge, men det fanns även delegation bibliotekarier från Jönköpings Länsbibliotek på plats. De ger en bra överblick av konferensens innehåll på sin blogg! En hel del av deltagarna twittrade om sina upplevelser. Det gjorde även jag. Jannicke Røgler, en av dem som var med om att arrangera konferensen, har samlat flöden från konferensen i olika sociala medier på sin Netvibes-sida.

Under nästa vecka kommer ljudinspelningar från föredragen att synkas med presentationerna och göras tillgängliga på nätet.

Den närmaste tiden kommer jag att skriva ett antal artiklar från konferensen som ska publiceras på Kolla källan och IT för pedagoger. Just nu nöjer jag mig därför med att förmedla några kortfattade intryck.

drammen

Bilden är tagen av Buskerud fylkesbibliotek, hämtad från Flickr och bearbetad av mig.

Astrofysikern Eirik Newth, som nog mest är känd som populärvetenskaplig författare, höll ett intressant föredrag om hur de sociala medierna är på väg att återinföra dialogen i samhällsdebatten, samtidigt som världen blir mer öppen och mer tillgänglig än någonsin. Och han påpekade att detta sannolikt innebär en större revolution än vad vi är medvetna om. Vår användning av de sociala medierna ger oss nya perspektiv på världen och nya sätt att tänka på.

Världen framträder i all sin komplexitet och förbereder barn och ungdomar för den alltmer mångkulturella och globaliserade verklighet som vi lever i. Detta skapar fantastiska möjligheter för undervisningen, men ställer samtidigt helt andra krav än tidigare.

Johnny Lindqvist från PR-byrån Dist resonerade klart och tydligt kring behovet av att förstå ungdomarna och deras medievanor för att kunna nå dem. Och detta gäller förstås i minst lika hög grad för skolan och biblioteket som för de kommersiella intressen som vill nå ut med sin marknadsföring så bra som möjligt.

Ungdomarna är uppvuxna med Internet och mobilen och de är inte enbart passiva konsumenter, utan i allt högre grad även skapare och distributörer av information. Därför är det viktigt att de får en mer aktiv roll i undervisningen och ges möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter, insikter och perspektiv.

Eli Neiburger, bibliotekarie i Ann Arbor, Michigan höll ett mycket klartänkt och intresseväckande föredrag där han argumenterade för betydelsen av att datorspelen ges plats på biblioteket. Han pekade bland annat på att de flesta underhållningsspel både kräver god läskunnighet och förmågan att resonera abstrakt och att förstå komplexa system. Och många spel, till exempel World of Warcraft, är sociala och bygger på att man samarbetar och kan dra nytta av varandra. Dessutom är det viktigt att kunna söka information på ett snabbt och effektivt sätt för att kunna lösa de problem som dyker upp i spelen.

Dagens och morgondagens medier är i allt högre grad multimediala och interaktiva. Och det ställer nya krav på biblioteket – och på bibliotekarierna, som inte enbart kan ägna sin tid åt böcker och andra tryckta, textbaserade medier. Det gäller förstås även för lärarna och för undervisningen i skolan.


Kommentarer (5)

  1. Linda Bergström,

    Hej.
    Det var väldigt intressant att läsa ditt inlägg. Jag läser själv en kurs just nu som heter pedagogisk digital kompetens. I och med att tekniken sjunker lägre ner i åldrarna undrar jag hur du ställer dig till användningen av digitala läromedel för t e x årskurs ett? När är det för tidigt? Kan det bli för tidigt? Har du något förslag på hur man skulle kunna tillföra digital kompetens för lägre åldrar? Tacksam för svar. Ta gärna en titt på min blogg och komentera om du har lust http://lindabergstrom.skolbloggen.se MVH Linda

    Svara
  2. Christina Olin-Scheller,

    Tack för snabba och intressanta uppdateringar inom fältet. Jag ser fram emot att få läsa dina artiklar med utgångspunkt från konferensen!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *