Virtuella laborationer stödjer reflektion och förståelse

Inquiry to Insight (I2I) är ett av de projekt som förra året fick stöd av Wallenberg Global Learning Network för att planera och vidareutveckla sin projektidé. Det rör sig om ett samarbete mellan Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet samt Hopkins Marine Station, som är en del av Stanford University. Två gymnasieskolor ingår också i projektet, Gullmarsgymnasiet i Lysekil och Seaside High School i Seaside, Kalifornien, USA.

I2I är tänkt att göra det möjligt för gymnasieelever att undersöka och förstå aktuella miljöproblem med hjälp av  virtuella laborationer som gör eleverna bekanta med ett naturvetenskapligt arbetssätt. Simuleringar och diskussioner med andra elever, lärare och forskare ska föra in andra perspektiv, stimulera till reflektion och skapa förutsättningar för en fördjupad förståelse. En webbaserad mötesplats ska komplettera laboratoriet och göra det möjligt att diskutera, ställa frågor och problematisera laborationernas resultat.

Virtual Urchin

Bilden är från Virtual Urchin

Samtidigt som eleverna lär sig ett undersökande arbetssätt, tränas de i gemensamt lärande och samarbete på tvärs av nations- och kulturgränser. De får också tillfälle att jämföra och reflektera kring hur man i olika delar av världen förhåller sig till och tar itu med likartade miljöproblem.

Forskarna på Stanford har i  mer än tio år arbetat med virtuella laborationer för undervisningsändamål och tar med sig viktiga erfarenheter och insikter därifrån. Virtual Urchin, där elever bland annat kan uppleva och studera befruktning och tidig embryonalutveckling hos sjöborre, är ett exempel på projekt som tagits fram under åren.

Projektet leds av professorerna Michael Thorndyke i Göteborg och David Epel på Stanford. Géraldine Fauville i Göteborg är projektsamordnare för I2I.

För ett par veckor sedan träffades forskare och lärare i Göteborg för att förbereda projektstarten och i samband med detta besöktes även Gullmarsgymnasiet. Snart drar det hela igång!


Kommentarer (1)

  1. Fredrik Jung Abbou,

    Hej Stefan,

    Följer dina inlägg med stort intresse då just de nyheter och artiklar du hittar verkar slinka förbi mina finmaskiga rss läsare och news alert system som är tweakade för att snappa upp allt relevant inom området;-)

    Jag ville bidra tillbaka med lite material som jag funnit den senaste veckan som jag hoppas är av intresse för dig, om du inte inte redan tagit del av det dvs.

    Här är en bra presentation, lite amerikansk och mycket överhäng på att identifiera problemet men få slides om praktiska lösningar:
    http://www.slideshare.net/jamadrid/the-challlenge-of-globalization-for-public-schools
    Denna har du säkerligen sprungit på, men jag postar den endå då jag finner den mycket väl genomarbetad och ger god överblick över utvecklingen inom utbildning och it:
    http://www.lararnastidning.net/LT_Output_2005.asp?ArticleID=410385&CategoryID=8752&ArticleOutputTemplateID=92&ArticleStateID=2&ParentID=&MenuItemID=&MenuItemID2

    Ett litet sorgligt exempel på vad jag gissar är lite dåligt kravställd upphandling men kanske även en lite ogenomtänkt plan för syftet och användningsområdet för plattformen:
    http://www.idg.se/2.1085/1.222718/krisgrupp-ska-radda-stockholms-skolwebb

    MVH

    Fredrik

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *