Kunskapsdelning, samarbete och lärande på Ning

I slutet av februari skrev jag ett inlägg om Del og bruk, ett norskt nätverk för alla som är intresserade av sociala medier, utbildning, undervisning och lärande. Vid det tillfället, då d&b bara hade funnits i någon vecka, omfattade nätverket 181 medlemmar. Nu, drygt tre månader senare, har man drygt tio gånger så många medlemmar – 1825 personer – och det sjuder av aktivitet! Medlemmarna kommer inte enbart från Norge, utan en hel del svenskar finns också på plats för att dela, lära och dra nytta av erfarenheterna .

Det här nätverket kan drivas på ett enkelt och smärtfritt sätt tack vare Ning, en tjänst för socialt nätverksbyggande som har funnits i två år, vuxit snabbt, och numera har miljontals användare varje månad. Ning är en plattform som rymmer mängder med uttrycksmöjligheter. Förutom att diskutera, är det till exempel möjligt att blogga och man kan infoga rss-flöden från bloggar och andra webbplatser samt samlingar från sociala bokmärkestjänster.

delaSjälvklart finns det en hel del svenska nätverk på Ning som lärare, skolbibliotekarier, skolledare, beslutsfattare och andra som är intresserade av digital skolutveckling kan ha nytta och glädje av. Ett exempel är Dela, som nyligen skapades av gymnasieläraren Niklas Karlsson i Vänersborg, och är ett fristående systernätverk till norska del og bruk. Även här är tanken att alla som är intresserade ska kunna delta i kunskapsutbytet och på så vis föra skolutvecklingen framåt. Just nu har Dela 83 medlemmar, och samtal och diskussioner börjar efterhand ta fart.

Kompetensutveckling kring sociala medier är ett viktigt syfte med de svenska nätverk på Ning som är inriktade mot lärande och biblioteksverksamhet, och konceptet 23 saker, som ursprungligen utvecklades av Public Library of Charlotte & Mecklenburg County i USA, är en viktig inspirationskälla. Nu behöver det ju inte nödvändigtvis handla om just 23 saker, precis som Åsa Kronkvist påpekar i sin koncisa introduktion. Det viktiga är att användarna delar med sig av sina erfarenheter från olika håll, och genom praktisk användning lär sig hur sociala medier och tjänster kan utveckla och förändra det dagliga arbetet.

Stockholms stadsbibliotek och Regionbibliotek Stockholm drev under förra året varsitt nätverk på Ning – 23 saker respektive 23 saker i Stockholms län. Men aktiviteten fortsätter, nya medlemmar tillkommer och kunskapsdelningen lever vidare.

bibl_feed

Ning kan även användas som ett sätt att samla information från en mängd spridda källor inom ett givet område. BiblFeed, som skapats av Åke Nygren, är ett exempel på detta. Här försöker man med gemensamma ansträngningar samla hela det digitala bibliotekssverige i en gemensam livsström, så att det blir enkelt att följa med i vad som händer och att delta i den ständigt pågående konversationen.

Detta är bara några exempel på vad som pågår inom den svenska skol- och biblioteksvärlden på Ning.  Tipsa gärna om fler i kommentarsfältet!


Kommentarer (5)

  1. Alexander Jaworowski,

    http://iktskola.ning.com/
    Ett ställe att dela med sig och lära av varandra om IKT i skolan. Här möts vi som vill kommunicera om Skola och IKT.

    Svara
  2. Stefan Pålsson,

    IKT i skolan glömde jag dessvärre helt bort i hastigheten. Tack, Alexander!

    Svara
  3. Alexander Jaworowski,

    sedan finns det en hel del nätverk och resurser (inom IKT=ICT) inom EU, se bla följande lista: http://www.europeanschoolnet.org/ww/en/pub/eun/portals.htm

    jag fann den via Pedagoguiden, http://www.pedagogguiden.se/avd?p=it, som har skapats av Malmö Högskola i ett försök att samla pedagogiska resurser för studenter och lärare. jag skulle vilja passa på att slå ett slag för bloggar (av denna typ) och sociala plattformar som till skillnad från mer traditionella länksamlingar har en helt annan potential map interaktivitet och deltagande från de som läser informationen. Både Skolverket och flera av våra stora bibliotek borde kunna bejaka ännu mer av denna delaktighet. Det skulle vara intressant att läsa ett reportage här om det finns sådana experiment i omvärlden, dvs där myndigheter och univeritet inte bara presenterar statisk information utan där man integrerar skapande av kunskap och diskussioner på en och samma plats. (klipp gärna bort sådant som är tjatigt)

    Svara
  4. Alexander Jaworowski,

    Ett exempel på ett mycket sofistikerat sätt att samarbeta är nätverket som utvecklar utbildningssidorna inom Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Education. Här finns en hel del att lära kring hur man kan använda sig av den nya tekniken för att sammanföra experter och intresserade från olika delar av världen.

    Svara
  5. Lennart Rolandsson,

    Intressant blogg!
    Men är inte hypen omkring IT lite väl hög. Ibland tror man att alla(=många) är på nätet och minglar. Ta en titt på min blogg i ämnet ”nätverk mellan lärare”, http://www.newsdistro.nu/blogg/?p=285

    Det handlar om lärare som undervisar i programmering. Intresset finns med i praktiken är det få som genomför arbeten tillsammans.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *