Skolan och den digitala generationen

Digital Generation Project drivs av George Lucas Educational Foundation, med stöd från MacArthur Foundation, och är tänkt att ge en mångsidig och någorlunda heltäckande beskrivning av hur IT-utvecklingen förändrar villkoren för undervisning och lärande.

Digital Generation Project

På webbplatsen låter man ungdomar från hela USA berätta om sin digitala tillvaro, visar hur lärare använder sociala medier och datorspel i sin undervisning och förklarar för föräldrar hur de kan ge hjälp och stöd åt sina barn i deras utveckling och lärande.

Projektet har knutit till sig flera av de mest kända amerikanska forskarna inom området IT och lärande som rådgivare, bland andra Sasha Barab, James Paul Gee, Mimi Ito och Henry Jenkins.

Läraren Vicki Davis visar hur hon använder Internet och sociala medier för att lära sina elever att hantera den digitala samhällsutvecklingens krav.

För att kunna utveckla och förändra undervisningen i skolan i linje med samhällsutvecklingens krav, är det förstås nödvändigt att beslutsfattare, skoledare, lärare och föräldrar förstår vad det egentligen är som pågår och hur tillvaron påverkas och förändras. Webbplatsen spelar en stor och viktig roll i det avseendet, och här finns mängder av multimedialt material som ger nya insikter och perspektiv. Samlingen fylls ständigt på!

Tanken är dock inte att webbplatsen enbart fungera som megafon, utan att det är avgörande  att få igång en konstruktiv dialog med alla som är nyfikna och intresserade.

Allt innehåll är öppet för kommentarer och Digital Generation Project finns även på Twitter för den som vill föra samtalet vidare där.


Kommentarer (1)

  1. Lennart Rolandsson,

    Det vore intressant att veta hur många av lärarna, som använder sociala medier och spel i Sverige. Jag vill inte verka negativ, men jag får en känsla av att ingen riktigt vet vad man skall ha det till och varför, men man försöker gärna och man vill hänga med.

    Kan någon berätta för en lärare i programmering varför han/hon skall använda sociala medier som t.ex. Twitter eller wiki/blogg eller Facebook i en NV-klass på gymnasiet? Vilket mervärde ger det att interagera med eleverna via dessa tekniker?

    Gjorde en enkät som undersökte huruvida lärare i programmering använder sociala medier och spel i sin undervisning. Ta en titt på http://www.newsdistro.nu/blogg/?page_id=213 under rubriken Delresultat

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *